Saturday, March 31, 2007

...Ingat Nak Jadi Pilot

...tapi sebab aku suka sangat Maths, sampai aku fobia tengok nombor banyak2...
aku terpaksa ketepikan cita2 tu (sementara waktu?)
yela...
nak jadi pilot kena skor kat Universiti,
nak skor kat U kena la skor SPM,
nak skor SPM kena la skor PMR gak,
nak skor PMR kena la skool sampai Form 3 dulu kot (lain la kalau aku genius)...
tapi mandangkan aku skool sampai Form 2...
aku kena la rendahkan sket cita2 pilot aku tu.
kena la start dari bawah sket...
jadi aku pilih kerjaya yg takyah tgk nombor banyak2 sgt...
kalau boleh takyah tgk nombor langsung lagi cun!
tapi sebab aku masih nak jadi pilot, kena la jugak sesekali lupakan fobia nombor ni jap.

tapi mandangkan aku nyer kepakaran dalam bidang Otomasi dan Mekanik (ecewah!~ pakar la sangat..), nampak sangatlah yg kalau aku nak jadi pilot, aku kena start dari isi minyak & pam tayar kapalterbang la dulu kot. sebab tu je la kitan antara sijil2 aku & bidang terbang2 ni.
tapi nak dijadikan cerita...
masa aku kat PPKK dulu (tempat aku dipenjara 2tahun), aku yg fobia nombor ni ada lagi satu penyakit... tapi ni fizikal luaran je la.
mungkin sebab life aku sebelum ke situ, aku bersih gila masa dok dgn Dd...
sehari mandi 6-8kali...
tiba2 kat PPKK, tiap2 hari aku terpaksa main minyak kotor kat bengkel..
barulah aku tau yg selain fobia nombor aku gak allergic minyak kotor.
abis gatal2 berkudis & nanah kat tangan sampai takleh nak makan...
sampai buahati aku nangis tgk tangan aku...
Tuhan nyer kuasa...
dah tau aku minat kereta (& kapalterbang), Tuhan duga dgn bagi halangan lagi.
macamla sebelum ni lom cukup dugaan...
tapi takpe...
tu maksdunya kalau aku nak jadi pilot gak,
aku takleh ar start dari isi minyak & servis kapalterbang.
aku kena terre dlm akademik.
kena amek PMR, SPM & gi U, walaupun masa amek PMR aku dah umur 21, SPM 24 & start U umur 25.. masih lom terlambat lagi kot.
Dd kata umur 35 kira matang sebagai pilot & sampai 45 masih laku jadi pilot...
tapi tu kalau aku rajin nak study sungguh2 la...

kalau tak, pilihan kedua aku...
pilot gak..
tapi pilot darat...
bawak tren!
senang..
sempoi..
relax..
tak tensyen (kecuali tren KTM yg langgar org!)
tapi ni pun perlu SIJIL gak... busuk2 SPM.

terpaksa tenguk pilihan ketiga...
technician/crew.
bidang hiburan... studio technician, krew konsert atau shooting...
yg jugak semua perlukan paling cikai pun SPM!
kecuali melalui Dd, malangnya Dd dah tak involve benda gitu & kurang kontek...
ke saja Dd tak nak aku terlibat dlm bidang tu kot.

jadi yg tinggal...
kerja dari bawah gak. dalam bidang yg aku tak minat & takde kena ngena dgn pilot.
adoiiii...
baru aku sedar.
kat Malaysia kalau takde SPM, kita setaraf Bangla, Filipino, Myanmar, Indon, Pakistani, dsb...
tersandar aku jap bila Dd kata kat Malaysia, tanpa bakat & kemahiran semulajadi, boys macam aku cuma layak kerja:
a) hotel (waiter/roomservice) ...
tapi kena terre English... yg mana aku masih merangkak2 sket utk cakap. walaupun aku faham 100%... CPU aku lambat sket nak translate... fras lagi aku sebab tak terre English. gaji memang menarik giler! & banyak +++ lak tu... hermmmph!...
b) pam minyak (attendan) ...
yg mana terpaksa diketepikan sebab alahan aku pada minyak kotor, lagipun tak minat aku kerja takde aircond ni;
c) fast-food (kitchen/kuli) ...
yg paling aku takberkenan. kitorang selalu gi usya boys yg kerja KFC/McD, takkan aku lak nak jadi macam boys sana tu. lagipun segan ar... dah la aku femes!... mesti ada pelbagai jantina yg bertanya: "Eh bukan u ke dakcik yg femes kat tenet tu?"
d) 7-11 (stor asst)
750 sebulan... kejer dlm aircond je manjang... senang... dekat umah pon ada 2 buah 7E yg menanti aku... cuma aku maleh sebab kemungkinan jumpa abg aku Anjin/gengnya terlalu tinggi.

selain dari tu aku teringin gak nak jaga CC...
ramai boys, online manjang, leh main game free sepuas2nya...
malangnya pengetahuan aku pasal PC cuma terbatas setakat main game, surf tenet, chat, tulis blog...
jadi penunggu setia CC (mcm masa aku kecik2 dulu), memang terlebih dari layak. aku start chat IRC dari umur 9thn, terre tak terre...
tapi nak jaga CC kat PJ ni (yg kebanyakannya cangih2), kalau ada technician on-call 24jam, baru la boleh kot.
setakat jaga kaunter, ramai dakcik tak skool pun leh buat.
tapi tah naper, tak terfikir pun nak gi tanya kat CC ada kerja kosong ke tak.
mungkin sebab masa Fiz ada sini dulu, Dd dah gi merayau CC tanpa hasil, jadi kali ni langsung taknak gi dah.

jadi tu jelah pilihan2 aku.
selain dari tu tak terfikir.
mandangkan pilihan tak berapa menarik...
maka tak heranlah kalau aku rasa berat je nak start kerja.
Dd lak langsung tak kata apa... cuma ada sorang keling kawan Dd tu (nama Benny) yg sebok suruh aku kerja & takyah bebankan Dd. Yinnadey! Dd pun tak bising, keling tu lak yg sebok!...

tapi lama2 bila member baik aku kat PPKK, Man, pon mesej aku kat MySpace yg dia dah kerja kat kilang perabot, aku rasa macam tertinggal pulak. aku pun ajak Dd gi amek gambar & Dd dgn bestnya siap bukak untuk aku akaun Maybank aku sendiri. siap ada Maybank2u... supaya Dd leh transfer duit ikut tenet je. canggih! & Dd buktikan lagi kenapa aku love Dd. aku kiss TQ kat Dd masa nak balik hari tu.

jadi yg tinggal sekarang cuma kesungguhan aku nak kerja ke tak nak. Keling kawan Dd kepoh lagi, & siap paksa aku amek borang kerja 7-11 masa kitorang lepas makan kat mamak.
tapi borangnya lepas isi, aku tak hantar pun!

sementara tu, satu hari aku & Dd ternampak iklan kejer kat King's Bakery. aku suka bau kitchennya & gak produk situ, & kedai yg kat KJ & Jaya (Sec14 PJ) memang tempat aku suka beli lunch/tea aku masa aku kecik dulu. dia offer 900++! macam2 perk&benefit... cuti bergaji, medical, siap kek b'day pon bagi! laju je aku & Dd masuk mintak borang. Manager takde, yg ada kuli2.. sorang brader ni kata memang nak amek pekerja. nak interview kena tunggu masa ada manager. Dd sanggup pusing2 satu SS2 dulu nak tunggu manager dtg kul 2... tgk haprak! cadangkan datang kul 4 keatas!
masa tu gak aku isi lagi satu borang 7-11 (kedai lain).
percubaan terakhir utk hari pertama Job-Hunt ni, kat Secret Recipe... ada vacancy.
Dd call manager, aku isi borang, mamat encem itam-manis amek borang... (& xde berita sampai skrg!)
last2 balik, tak larat nak pusing dah.
kitorang balik dgn 3 percubaan aku utk dapatkan kerja...
bg aku, habuk! bagi Dd, relax... wait & see.

esoknya aku gi interview tempat kedua dulu, 7-11. jauh dari area kitorang. aku diinterview Manager.
dianyer soal, sampai ke personal pun tanya.
entah2 mamat Manager tu ada ati kat aku kot... gegegege
yg dia tak tanya, aku gay ke str8, kote aku panjang mana, pernah sex tak.. yg lain semua dia sebok nak tau! dia gak puji kata bagus aku ada sijil Otomasi & Mekanik, tapi kenapa tak mintak kerja kaitan tu, kena la aku terangkan... dia tanya kenapa tak skool?... kenapa tak mintak kerja kat 7-11 dekat umah?... semua aku jawab dgn jujur. sebab Dd pesan, temuduga = nak temu & duga kita... & seperti Dd ajar, "Honesty is the best policy" (Jujur ialah polisi yg terbaik), aku pon jujur gila ar.
sampai dia tanya, "Suka membeli kat 7-11 tak?"
aku jawab jujur... "Tak!" ye la... mahal dowh!!
apa2hal, ni kitorang anggap sebagai back-up plan je.

last2 Dd dapat gak fix appointment dgn Manager King's tu.
bila tiba time nak interview, bayangkan dgn hampehnya kimak manager tu leh kata dia nak pekerja bercipap je. utk yg berkote dah penuh. takleh ke brader yg aritu bgtau awal2... bingai tol! patut ar jadi kuli je! aku dgn fras gilerbabas nya keluar! rasa cam tobat dah tak nak beli kat King's! aku dah siap kira2 apa nak buat dgn 900++ sebulan! AAAAAAAAAAARGH!

tapi Dd dgn coolnya relax je, gi bawak aku cari kat tempat lain. tak tau lak aku kat SS2 PJ banyak kerja kosong!!
kat Swensen's nak... yg ada experience!
kat restoran Jepun nak... tapi yg bercipap jugak!
last sekali gi Cafe ala Starbucks/CoffeeBean... ada kosong! Waiter.. tak payah experience, tak payah Sijil, janji BOLEH cakap BM/English sket2...
aku tinggalkan fon number aku kat Andrew, managernya. pesanannya, tokeh nak cipap, tapi sebab lambat sangat nak dapat, manager akan ayat tokeh tu. kalau jadik, start 1April. bila balik, Dd macam kofiden je aku leh dapat situ. aku macam tak sure je... sebab staff semua Cina je.
& aku lak nyer English terlalu slang, matsaleh pon payah nak faham, dahla aku cakap selaju Cheryl Samad...

tiba2 hari Jumaat (30/3), Andrew panggil interview. semestinya aku dah gabra.
selepas interview 15minit...
aku DAPAT KERJA!
gaji full-time $900, takde overtime tapi 8 jam sehari(break 1 jam).
tiap2 hari dapat elaun makan $5.
kalau 900 sebulan.. plus $5 sehari (x 26hari, seminggu cuti 1hari) = $1030!
TAPI.... takde EPF/SOCSO, medical. kalau nak, leh start... LUSA!
kerja 3 bulan, confirm. apa yg confirmnya? Naik gaji lagi!
aku cam takcaya, Dd tolong tanya kat Andrew... YESSSSS!!! NAIK GAJI LAGI!
ok sangat2 la tu!
apa lagi... aku pon terima ar job tu!

aku dah plan apa nak beli bulan depan... & prezen utk bday Dd!
aku cakap Dd tu nanti aku bagi bulan depan gak.
aku nak guna 100% duit aku sendiri... hasil titik peluh aku sendiri untuk Dd tersayang!

taktau lak aku, senang giler aku nak dapat kerja!
Fiz dulu walaupun ada experience tapi susah nak dapat kerja kat PJ sebab blom cukup umur.
tapi aku lak, walaupon takde experience, senang je nak dapat kerja.
rasanya tu antara kelebihan Bila Aku Dewasa...

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home